Den här veckan visar jag hur man kan förenkla en analys av en lång lista med hjälp av en slicer (eller ett ”utsnitt”) och en textbox – men…… som vanligt med lite extra David-finesser. Jag vet att det går fort, för jag vill hålla videon ganska kort, men missar du någon detalj är det ju bara att spola tillbaks och ta det en gång till!
Det här tipset börjar med en lång lista som är ostrukturerad och svår att få en översikt över, och slutar med… ja – vad slutar tipset med egentligen? Tycker du det blev bättre och mer lätt att analysera? Skriv gärna en kommentar!
Mer om utsnitt eller slicers
Det här med utsnitt/slicers är rätt kul. Jag vet inte om du märkt det, men om du har en pivottabell kan man också lägga in dem där, det måste inte vara mot en tabell. Just om du har datum är det lite extra kul – för då kan du i stället för att välja ”infoga utsnitt” välja ”infoga tidslinje”, och då får du en specialvariant av en slicer. Det blir en tidslinje, där man kan dra i början eller slutet av det markerade området, eller bara klicka på en enhet för att markera den. Så här kan det se ut, om man utgår från samma tabell som i videon ovan:
Veckans kluring
Den här veckan är lite av en klassiker (i alla fall i vissa sammanhang). Monty Hall-problemet – fast i Excel!
Otroligt snyggt och väldigt praktiskt
Så bra! Jag har aldrig tänkt på att lägga in delsumman i en ruta som du gjorde. Ska genast komplettera mina Excelkurser med det! Tack!
Oerhört snyggt! Gillar din lösning väldigt mycket!