Hur funkar Pivot-tabeller i Excel?

Black Friday-rea!

Jag har black-Friday-rea på allt i år igen! 10% rabatt på allt i min webbshop, bland annat på min väldigt uppskattade eKurs ”grunderna i Excel” som du hittar här.

Det är superenkelt, det enda du behöver göra är att använda rabattkoden bf2024 när du checkar ut så dras 10% av direkt på köpet.

Om dagens video:

Jag måste berätta en så rolig händelse – häromdagen när jag var ute och utbildade ett företag i Excel. Det var för ett mellanstort företag i en mellanstor stad i Sverige, och det var väl en mellan-avancerad kurs jag höll. Jag gick bland annat igenom hur man använder pivot-tabeller för dem.

En av kursdeltagarna, en man i 55+ åldern hade lite ”höll svansföring” i början av kursen, men efteråt kom han fram till mig, nästan lite andfådd av entusiasm. Han berättade att han alltid känt sig lite överväldigad av all data han hade, och han hade verkligen kämpat med att försöka hitta strukturer och arbetssätt för att hantera den.

-”Jag visste inte att Pivot-tabeller kunde vara så himla lätta att använda!” Sa han – och fortsatte –”Nu vet jag precis hur jag ska skapa en överblick över våra försäljningssiffror och hitta de mest lönsamma produkterna! Jag vill rusa iväg och testa det här på en gång!

Jag kunde bara le. Det var ytterligare ett sådant där fantastiskt ögonblick. För honom och för mig.

Veckans tips är både en homage till honom, och också inspirationen till videon.

Grunderna i Pivot-tabeller

I den här videon går jag igenom hur man jobbar med pivot-tabeller i Excel. Att börja med pivottabeller kan kanske kännas lite läskigt, men det krävs faktiskt bara några enkla steg för att komma igång.

Börja med att se till att din data är ren och strukturerad, med rubriker högst upp på varje kolumn och inga tomma rader. Välj det område du vill analysera. Lägg märke till att knappen heter PivotTable även i svenska Excel. Kör igång och skapa en ny flik med din pivottabell och sen är du igång – det är bara att och dra fält till rader, kolumner och värden för att börja utforska.

När du tänker på pivottabeller är det kanske bra att tänka på dem som ett verktyg för att snabbt kunna sammanfatta och analysera sin data.

Börja med att ställa enkla frågor till digsjälv som: Vilka produkter säljer bäst? eller Hur ser försäljningen ut per månad? Sedan bygger du din pivottabell för att besvara den. När du gjort en pivottabell som du är nöjd med, då kan du skapa en till om du vill fortsätta analysera den data och gräva i den.

Kom ihåg – övning ger färdighet! Börja smått, experimentera med olika inställningar, och snart kommer du att upptäcka hur coolt det här verktyget är. Pivottabeller är inte bara en funktion – och det här låter så klart ruskigt klyschigt:

pivottabeller är genvägar till insikter om din data!

Precis som jag visade i videon, så får man se sin data i nya kläder när man använder en pivottabell.

Så hur gör man då? En steg-för-steg-lista:

Steg 1

Börja med att snygga till din data, så att du inte har tomma rader, att du har rubriker som är begripliga och att till exempel en kolumn som innehåller olika datum är just markerade som datatypen datum.

Steg 2

Ställ dig någonstans bland all data du vill jobba med, och gå på ”Infoga” och välj PivotTable eller Rekommenderade Pivottabeller.

Steg 3

Välj att lägga ut din pivottabell i en ny flik (eller om du vill ha den i den befintliga fliken), och kolla att Excel har fattat rätt i vilket område den ska basera pivottabellen på. Klicka ok.

Steg 4

Börja med att lägga ut det som du vill summera i ”Värden”-rutan. Välj sedan något ganska enkelt och lägg i rader-rutan. Börja där – om du är ovan vid pivot-tabeller. Testa detta, och kolla att allt verkar stämma, stäm gärna av det själv mot din data, och se att du och Excel tänker på samma sätt. Just att ha data bara per rad gör att det blir relativt enkelt att själv manuellt räkna ut och kontrollera att det stämmer.

Bygg ut din pivot – men bara när du själv är beredd och känner dig säker på vad det är du gör!

Frivilligt steg 5

Tipsa en kollega som du tror behöver detta om just den här sidan, och om mitt nyhetsbrev.

Frivilligt steg 6

Skriv en kommentar här nedanför – för jag behöver din hjälp nu – vad tycker du är svårt med pivot-tabeller? Vad vill du att en fortsättningsvideo ska handla om, om du är intresserad av en?

Men vad är skillnaden i Excelgränssnittet mellan: PivotTable eller Rekommenderade Pivottabeller?

Egentligen väldigt lite. Rekommenderade pivottabeller är ett sätt för Excel att försöka få dig att mjukstarta genom att Excel själv föreslår vad du ska ha som rader och som kolumner. Det blir ingen skillnad när du väl klickat igenom dialogrutorna, mer än att Excel lagt ut vissa kolumner/rader åt dig om du väljer ”rekommenderade”. Jag tror man ska betrakta detta som en sorts ”marknadsföring” / ”instegsmodell”.

Förra veckans kluring:

Det var så kul att så många svarade på det sätt ni gjorde, jag är faktiskt glad och stolt över att det är så många som vill lösa kluringarna!

Här ser du svaren!

De perfekta talen och också en helt vanlig kluring.

Den här veckans kluring är lite extra kryddad. Du får en lite enklare kluring där man ska analysera ett gäng siffror. Men så får du också en lite svårare uppgift att visa vilka de perfekta talen är. (De perfekta talen är en matematisk term som du får en förklaring på i filen.) Jag vet inte om det är någon av er där ute som ens vill ge er på bonuskluringen, men det skulle vara väldigt kul att se några olika lösningar på den. Jag har gjort en lösning som kommer nästa torsdag.

Mina guilty pleasures

Ja, det slumpade sig inte bättre än att jag i veckans poddavsnitt fick avslöja mina hemliga guilty pleasures men bara för Patrik (…och alla er andra som lyssnar på podden). Du får höra dem här:

Hur användbart var detta?

Klicka på en stjärna för att rösta!

Medelbetyg 5 / 5. Antal röster 23

Inga röster hittills, du får vara först!

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Missa inte när det kommer nya tips!

Inget spammande, jag kommer aldrig sälja dina uppgifter - du får bara ett bra Exceltips varje torsdag - rätt in i inkorgen!

Vill du se fler tips direkt? Här är tre till!

37 svar på ”Hur funkar Pivot-tabeller i Excel?”

  1. A1. Bättre sent än aldrig 🙂 Använder Pivot till massor med saker, vad skulle man göra utan?

    Svara
  2. A1 🙂 Min favoritfunktion med pivot är att lägga in utsnitt för att snabbt kunna filtrera men behålla strukturen för min data, perfekt när man har tex data med bokföringsdimensioner.

    Svara
  3. A1! Som vanligt bra info, jag använder mig mycket av pivottabeller, alldeles perfekt verktyg i många sammanhang.

    Svara
  4. A1
    Använder pivottabeller dagligen. Supereffektivt! En fråga, när man gör pivottabeller så står det “Kolumnetiketter” ovanför rubrikerna och det kanske inte är så snyggt. Går det att ta bort det? Går klart dölja raden men om man inte vill det?

    Svara
  5. A1
    Använder ofta Pivottabeller och älskar dem.
    Ofta gör jag samma typ av beräkning utifrån resultatet från tabellerna och det skulle vara intressant med tips på hur jag skulle kunna förenkla det. Typ återanvända samma formler som förra gången.

    Svara
  6. A1
    Som pensionär använder jag pivottabell väldigt lite, men mycket när jag jobbade. Du visar så mycket jag antingen glömt eller att det är tillagt runt pivottabellanvändning. Kul och kanske jag kan finna någon tillämpning någonstans.

    Svara
  7. A1 Bra video, du har ju helt rätt i att man inte ska vara så rädd för pivottabeller! Använder det en hel del men det är alltid bra att kika och se om man hittar någon liten detalj man inte noterat förr! Blev påmind om lite inställningar som jag inte använt på ett tag.

    Svara
  8. A1 Har aldrig tidigare satt mig in i detta, tyckt det verkar knepigt – men nu blev jag ordentlig sugen och det verkar ju faktiskt inte vara så svårt, men vansinnigt kraftfullt och intressant. Stort tack!

    Svara
  9. A1 Älskar pivottabeller! Är ekonom och använder knappt något annat rapportverktyg än att exportera all data från huvudboken till excel och gör rapporter i (power)pivot.

    Svara
  10. A1

    Har aldrig rikigt fattat grejen med det tidigare. men verkar sjukt spännade som siffernörd 😛

    Magnus

    Svara
  11. A1, använde pivot mycket förr, men har glömt det lite. Tack för påminnelsen, nu kom jag på hur jag skall presentera en sak jag håller på med 🙂 det kommer bli kanon!

    Svara

Lämna en kommentar

Artikel tillagd till varukorg.
0 artiklar - 0,00 kr