När ska du använda funktionen HITTA och när ska du välja SÖK när du letar efter en bokstav i en text, i Excel? Alltså – hur man man se om en viss bokstav finns i en cell? Jo – det finns som vanligt många olika sätt, här kommer två:
Hitta
Sök
Båda dessa går jag igenom i veckans torsdagstips i Excel:
Funktionen Hitta i Excel
Funktionen HITTA i Excel är ganska enkel att använda, den ser ut så här:
Den här funktionen tar som första argument det som den ska leta efter, i bilden ovanför bokstaven B, och som andra argument var den ska leta (cellen A1 i illustrationen ovan).
Man kan också ha ett tredje argument till funktionen, som säger från vilket tecken den ska börja räkna, om man vill hoppa över några i början.
Funktionen “HITTA” i Excel heter “FIND” om du har engelskt Excel.
HITTA skiljer på versaler och gemener, alltså kommer HITTA inte att få en träff om man letar efter “A” i en text om det bara finns med “a”.
Funktionen Sök i Excel
Funktionen SÖK i Excel fungerar på ett snarlikt sätt som HITTA:
Funktionen SÖK tar som första argument vad man ska leta efter, i bilden ovan “b”, och andra argumentet är var den ska leta efter detta (A1 i bilden ovan). Man kan även här ha ett tredje argument till funktionen, som säger från vilket tecken den ska börja räkna, om man vill hoppa över några i början.
Funktionen “SÖK” i Excel heter “SEARCH” om du har engelskt Excel.
SÖK skiljer inte på versaler och gemener, alltså kommer SÖK att få en träff när du letar efter “A” i en text även om det bara finns “a”.