Så har vi kommit till ett sådant där genialt knep som många kanske redan känner till, men de som missat det kommer nog uppskatta att lära sig! Helt enkelt – hur får man till flera rader text i en cell i Excel? Jo – det är inte svårare än alt+enter för att skapa en ny rad inuti cellen, men det kan bli stökigt om du står i formelfältet, eftersom det bara är en rad högt, normalt sätt.
Vad man kan göra är att ändra storleken på formelfältet, så att du får plats med flera rader på en gång genom att ta tag under formelfältet och dra med musen nedåt. Det är mycket mindre komplicerat än vad det låter som! Testa nästa gång du är i Excel får du se själv! =)
Hade inre en aning om att det går att dra i textfältet, tack för det, David
Alt+enter använder jag frekvent men utökar sällan skrivfältet?
Toppen Tack för tipset
Tog några år innan jag upptäckte detta men är väldigt användbart!
Tack för alla bra tips!
Torsdagens höjdpunkt!
Ingen sommar utan Stavegård 🙂
Nu kan jag äntligen luta mig tillbaka i solstolen med ett glas bubbel.
TACK för detta tips !!
Nej! Var nytt att man kunde ändra inmatningen.
Tillläggstips . Dubbelklicka på vid kolumnen så anpassar även ensig som med raderna 🙂
Tack för ett användbart tips!
Brukar använda! Nytt dock att men kan “dra” i inmatningsrutan.
Inte så ofta jag kan dina torsdagstips men det här använder jag ibland. Stor frustration innan jag kunde det 🙂
Skriver ofta text på flera rader så alt+enter hade jag koll, men jag visste inte att jag kunde göra textfältet större. Och det har alltid retat mig att jag fått stega mig igenom texten för att komma till slutet. Så tack för detta tips!
Ah! Underbart! Jag gillar inte långa texter i excel på grund av att jag inte visste om knepet med radbyten!
Tack!
Mycket användbart! Stort tack!