Namnge celler automatiskt i Excel!

Det finns tillfällen då det är väldigt smart att namnge celler tycker jag. Men, ibland har man rätt många celler att namnge. Då finns det en riktig liten “doldis” i Excel som kan vara till din hjälp!

Jag är ju lite nyfiken, brukar du använda dig av den här funktionen? Brukar du namnge celler på det här sättet? Kanske till och med använder du den automatiska funktionen? Berätta i en kommentar här nedanför!

Hur användbart var detta tips?

Klicka på en stjärna för att rösta!

Medelbetyg 4 / 5. Antal röster 7

Inga röster hittills, du får vara först!

Behöver du personlig hjälp?

Ibland kör man ju fast och behöver bara en liten hjälp på traven eller en knuff åt rätt håll. Vet du att jag säljer personlig Excelhjälp per timme? Läs mer här!

Bland de här kategorier finns många fler tips!

Grafer och diagram
Snabba upp arbetet
Nörderier
Allt om listor
Fiffiga funktioner
Bearbeta texter
Felsökning
Excels fiffiga gränssnitt
Datum och tider
Grunderna i Excel
Hantera data
Exempelfiler
Dashboards i Excel
Tips i Textformat

Vill du se fler tips direkt? Här är tre till!

7 svar på ”Namnge celler automatiskt i Excel!”

  1. Absolut använder jag det. Supersmidigt – dock visste jag inte att det gick att namnge många celler på en gång som du visade. Stort tack – inte bara för detta tipset utan alla som du så generöst delar med dig av.

    Svara
  2. Japp, jag använder detta ibland när formeln blir lite lång och det underlättar då betydligt att se namnet på det som ska ta hänsyn till i formeln.

    Svara
  3. Hallå David, Namngivna celler ökar helt klart läsbarheten i formlerna, vilket annars är Excels stora Akilleshäl. Ett sak som händer då man namnger cellerna är emellertid att de inte blir lika tydligt markerade då man dubbelklickar i den underordnade cellen eftersom kryssen i hörnen försvinner. I ett stort beräkningsark kan detta också påverka läsbarheten då man ska försöka spåra ett fel.

    Svara
  4. Jag brukar använda den funktionen ganska regelbundet. Framför allt i kombination med indirekt funktionen när man har ett dokument som ska fyllas av verksamheter och underlätta valmöjligheterna.

    Svara
  5. Hej!
    Jag använder endast namngivna celler. Annars kan jag inte hålla ordning på vad det är jag gör. 🙂

    Ha en fin och bra dag

    Svara

Lämna en kommentar

Artikel tillagd till varukorg.
0 artiklar - 0,00 kr