Hur man snyggar till en lista i Excel

Den här veckans film är lite som en fortsättning till filmen jag släppte för några veckor sedan ”grunderna i Excel”, men idag fortsätter vi med lite layout, disposition och hur man snyggar till sin lista.

Hur gjorde jag i filmen?

Normalt sätt använder jag den här delen av det här nyhetsbrevet till att förklara hur jag gjorde i filmen, men eftersom filmen är ganska självförklarande, och det inte är så många formler, så tänkte jag i stället bjuda på ett litet smakprov.

Här kommer i stället ett smakprov ur min bok Diagram helt enkelt. Jag ger er en liten bit av ett av de första kapitlen i boken, för att ni ska få en känsla av hur boken är – men också för att jag tycker det här är bra principer även när man ska skapa ett Excelark!

— 8< —

Visa ingenting med diagram – berätta!

Man kan säga att en graf är en representation av siffror. Men vi kan göra det bättre än så. För – det finns alltid en anledning att du gör ett diagram. Du vill berätta något för någon. Det finns en berättelse i diagrammet.

Berättelsens principer

Om du lunch med dina kollegor och du plötsligt säger: ”jag tänker bli FNs generalsekreterare” tror jag dina kollegor skulle skratta lite och tycka att du betedde dig lite kufiskt. Om du i stället skulle börja prata om problemen i världen, fattigdom och orättvisor och hur du tror att man skulle kunna lösa dem. Hur du tror att FN är rätt organisation att lösa dem, och att du därför siktar på att komma upp dig i den organisationen. Då tror jag dina kollegor inte kommer fnissa lika mycket. Samma sak med grafer, om du bara visar en graf till någon, helt utan inramning, utan kontext och utan förklaring så kommer inte personen förstå vad du visar, varför du visar det och vad du vill säga med den. Om du däremot ser till att grafen har en bra rubrik, att den är begriplig och att man snabbt förstår vad du som skapat den tänkte – ja, då förstår läsaren den. Du klär helt enkelt in grafen med en berättelse.

Så för att prata om hur man kan skapa riktigt bra grafer så vill jag börja med att bryta ner en berättelse i dess beståndsdelar – hur fungerar egentligen en berättelse? Det finns olika strukturer på hur man berättar en historia, och hur man kan bryta ut beståndsdelarna i en berättelse till dess allra enklaste form. Det här är strukturen väldigt många hollywoodfilmer har i sin berättelse. Samma sak med skönlitterära böcker, berättelser, sagor och barnböcker. Om man extrapolerar en berättelse och tittar på dess beståndsdelar så kan man sammanfatta det så här:

Det var en gång en ___. Varje dag, ___. En dag ___. På grund av det, ___. På grund av det, ___. Tills äntligen ___. Och ända sedan den dagen___.

Vem som ursprungligen ligger bakom det här citatet är höljt i dunkel, många säger att det är screen writer Emma Coat som under tiden hon jobbade för Pixar som tweetade detta. Andra källor säger att strukturen är äldre än så. Emma Coat skrev i alla fall manuset för Disney-filmen Bilar, och du får gärna tänka igenom den filmen (eller annan film) och se att den här ramen för en berättelse passar in där.

— >8 —

Ja – jag tänker rätt så ofta på det här faktiskt, det är en bra tanke för hur man gör en berättelse. Oavsett om det gäller ett Hollywood-manus, ett Excelark, eller faktiskt en Excelnovell. Boken finns på knappen nedanför (och du, BF2024 fungerar fortfarande som rabattkod!)

Förra veckans kluring

Tack för alla era kluriga svar – jag vet inte om du minns att jag hade en bonusövning till er som var av den svårare karaktären (alltså i Excel visa vilka av alla tal mellan 1 och 5000 som är de perfekta talen), och jag har laddat upp min lösning nu, tillsammans med era svar! Här finns förra kluringen.

Veckans kluring

Nu har det blivit dags för Monty Hall igen!

Tankenöten Monty Hall

Den här veckan blir det en lite annorlunda veckans kluring. Det är dags att vässa geniknölarna och skapa ett Excelark som visar vad som händer med Monty Hall-problemet. Monty Hall-frågan är enkel, och kommer från en gameshow i USA som hette Let’s make a deal.

Frågan är:

Du är gäst i en gameshow och har tre dörrar att välja på, där det bakom en finns en vinst (en bil), och bakom två finns nitlotter (i form av getter). Vi kan kalla dörrarna A, B och C. Du väljer en av dörrarna, låt säga B. Den snälla programledaren (vilket var just Monty Hall i början när TV-programmet sändes) kommer då fram (och han vet var nitlotterna finns), och tar bort en av de andra två dörrarna som var en nitlott.

Sedan får du chansen : vill du byta dörr eller inte. Är det till din fördel att byta?

Veckans kluring är att illustrera om det är bättre att byta dörr eller om det är bättre att vara kvar vid den man valde först?

Veckans poddavsnitt

Alltså – när jag lyssnade på podden den här veckan blev jag så himla nöjd, jag tyckte genuint att det var ett jättebra poddavsnitt – missa inte det! Det handlar om Marianergraven!

(Det är nämligen så här att Patrik och jag lägger ut avsnitten rätt upp och ner på YouTube som bara ljudfiler också – så du kan lyssna på oss där!)

Hur användbart var detta?

Klicka på en stjärna för att rösta!

Medelbetyg 4.9 / 5. Antal röster 7

Inga röster hittills, du får vara först!

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Missa inte när det kommer nya tips!

Inget spammande, jag kommer aldrig sälja dina uppgifter - du får bara ett bra Exceltips varje torsdag - rätt in i inkorgen!

Vill du se fler tips direkt? Här är tre till!

Lämna en kommentar

Artikel tillagd till varukorg.
0 artiklar - 0,00 kr