Automatisera Word med hjälp av Excel? Ja!

I dagens torsdagstips lämnar jag Excel rätt snabbt och visar faktiskt mer hur man kan automatisera Word från data i Excel. Rätt fiffigt, i det här fallet handlade det om diplom, men det kan lika gärna vara adresser du vill skriva ut på kuvert eller kanske personliga rabattkoder till dina närmaste kunder.
Idéen till det här torsdagstipset kommer från någon som kontaktade mig på LinkedIn och undrade om jag visste hur hen kunde automatisera ett pappersbrev med licensnycklar som hen skulle skicka till sina kunder. Jag tror det var över 100 kunder som det gällde, och då är det lätt att göra fel om man försöker med Copy-And-Paste, så då visade jag den här metoden, och hen kunde på kortare än 10 minuter skapa upp alla kundbreven!

Hur användbart var detta tips?

Klicka på en stjärna för att rösta!

Medelbetyg 5 / 5. Antal röster 2

Inga röster hittills, du får vara först!

Missa inte nästa tips!

Skriv in din e-post här så får du mitt nyhetsbrev som jag skickar ut varje gång jag lägger ut ett nytt torsdagstips:

Nyfiken på fler tips i Excel? Här är till exempel tre:

11 reaktioner på ”Automatisera Word med hjälp av Excel? Ja!”

  1. Carina Espmarker

    Toppen.
    Visste att man kunde koppla, men var många år sedan jag använde, man glömmer…
    Detta kommer jag att använda framöver.

    Tack för alla bra tips!

    1. David Stavegård

      Ja, men visst är det himla smart? Det är nog lite av en “doldis” tror jag, det är ganska vanligt att folk inte känner till detta. 🤔

  2. Hej! Fantastiskt! Har du något tips på hur man formaterar en siffra i Word (få in en tusentalsavgränsare)? Excelfilen som den hämtar från har rätt formatering.

      1. Hej
        Jag behöver också göra en tusentalsavgränsare.
        Min kolumn i Excel heter Avrundad hyra21
        jag provar att skriva: { MERGEFIELD “Avrundad_hyra21” @/ “### ###” } och
        { MERGEFIELD “Avrundad_hyra21” \\@ “### ###” }
        men ingen av de formaten ger mig ett tusenavgränsat tal. Hur gör jag då?
        Mvh
        Annika

  3. Hej.
    Jätte tack! En följdfråga dock, om jag skulle vilja spara alla dokument var för sig, hur gör jag då?

    Jag vill kunna automatisera som du visar i videos men vill spara alla enskilt och inte alla i ett stort dokument. Hoppas du förstår vad jag menar. Finns det ett enkelt sätt eller får jag sitta och typ trycka i spara som PDF och välja sida för sida tills jag har alla?

    Tack på förhand!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *