Sammanfoga celler i Excel – allt du behöver veta!

Har du undrat över hur man kan sammanfoga celler i Excel? I veckans torsdagstips visar jag ett antal olika tips på hur man slår ihop celler i Excel. Jag går igenom hur funktionen fungerar och vad man ska tänka på. Längs vägen visar jag också några andra små tips i Excel. Du får inte bara se hur man sammanfogar två celler på samma rad, utan också hur man gör om det är två rader man ska slå ihop. Som när de ligger i samma kolumn men ovanför och under varandra.

Sedan får du också se hur man kan effektivisera sitt jobb om man har många celler som ska sättas ihop i Excel. Till exempel om du har många rader med två kolumner med celler där du vill sammanfoga dem radvis. Till slut får du också i slutet av tipset se hur man splittar upp celler i Excel igen (det vill säga delar cellerna). Alltså, om de ska separeras från varandra och bli var sina celler igen i stället för att hänga ihop.

Här får du lära dig hur funktionen “sammanfoga celler” fungerar i Excel!

Det finns ju andra sätt att jobba med att merge:a innehåll i celler i Excel. Om du istället för att cellerna ska slås ihop, vill hämta innehållet i från flera celler och lägga ihop dem till en och samma, så finns ju funktionen concatenate (som i svenska Excel heter just sammanfoga) som kombinerar innehållet i cellerna. Det finns också en mindre känd och lite nyare funktion som heter Textjoin som också gör det – men på lite olika sätt. Jag har faktiskt gjort var sina korta tips om dessa, och är du intresserad av detta, så kan du klicka din på antingen:

Hur användbart var detta tips?

Klicka på en stjärna för att rösta!

Medelbetyg 4.4 / 5. Antal röster 11

Inga röster hittills, du får vara först!

Missa inte nästa tips!

Skriv in din e-post här så får du mitt nyhetsbrev som jag skickar ut varje gång jag lägger ut ett nytt torsdagstips:

Nyfiken på fler tips i Excel? Här är till exempel tre:

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *