Varumärken, del 2

I mitt förra blogginlägg skrev jag lite om varumärken, och mina tankar har inte stannat där. Ett företag vars varumärke jag på sistone funderat på är Microsoft. Microsoft har börjat förändra min uppfattning om dem, förmodligen genom ett stort varumärkesarbete. För fem år sedan pratade man mycket om “open source” och att inte bli inlåst, men idag tycker jag att den debatten ebbar ut. Jag tycker att Microsoft känns mycket öppnare än tidigare, och att de arbetar på att deras produkter finns i en flora av andra, snarare än att de vill ta bort all konkurrans.

Det är lite häftigt att Microsoft nu pratar om att utveckla Outlook för iPads och att System center plötsligt är medveten om, och kan arbeta med, datorer som inte kör Windows. Titta också på deras nya logga för Windows – den känns annorlunda – lite renare. Kan det också vara en del av deras varumärkesstrategi?

Ny logga - nytt varumärkestänk?

Ny logga - nytt varumärkestänk?

Likadant har Microsoft börjat blogga. Tyvärr är deras blogginlägg oändligt långa, och har ibland en rubrik som inte alls stämmer med inlägget, men bloggen “Building Windows 8” är rätt intressant läsning (om man inte somnar!).

Man undrar lite hur högt upp i ett så stort företag som Microsoft som en sådan här förändring kommer ifrån. Är detta resultatet av att Bill slutade, eller är det snarare Stephen Sinofsky, eller är det längre ner?

One Response to “Varumärken, del 2”

  1. Microsoft har väl bloggat länge! Jag läste ivrigt bloggen om ie-utvecklingen för några år sen och tyckte att det var mycket intressant.
    Fast visst tror jag att Microsoft till viss del håller på att ändra image. Programmen och även hela OS:er ska kännas lättare och snabbare och kanske mindre seriöst affärsmässigt. Intressant i alla fall…

Leave a comment