Så vad hände sen?

Hur gjorde jag då? Vad hände i situationen mellan konsumenten och optikern? Jo – jag gick dit!

Som tur var fick jag en annan expedit än kvinnan som behandlade mig igår (annars hade det blivit lite jobbigare, tror jag). Jag förklarade att jag ville avboka beställningen av linserna, och bara betala för behandlingen. “ok” sa expediten, och gick iväg för att hämta något. Under tiden gick min hjärna på full fart, skulle jag säga varför? Det bär mig emot, för man vill ju vara “snäll” – eller kanske det egentligen handlar om något annat, som om jag vill utsätta mig för en sorts konflikt eller så?

I alla fall, när hon kom tillbaks och frågade om jag ville avboka dem helt (??) förklarade jag att det egentligen handlade om en principsak, och så berättade jag att de förlorat mitt förtroende på sättet de behandlade mig igår – och Oj vad både expediten och en annan kund som stod i närheten blev förvånade! Deras hakor trillade verkligen till golvet!

Jag sa att jag visst förstod att alla kan ha en dålig dag, även deras optiker, men att jag ändå inte ville köpa linserna. Expediten försökte finna sig och bad efter ett tag så mycket om ursäkt, och skruvade ganska besvärat på sig.

Jag är så nöjd med migsjälv, för jag var saklig, och tja, vänlig.

Under tiden jag stått där och pratat hade även en till expedit tittat ut och lyssnat, och henne kände jag igen, hon var en av de två som hjälpte mig lära mig hur man sätter i linser.

Jag avslutade samtalet med att förklara att jag kanske kan komma tillbaks om något år eller så, men att jag inte ville vara deras kund just nu, och så gick jag mycket nöjd därifrån.

För övrigt så såg jag igår att optikern som undersökte mig igår skrev i min journal, så expediten idag kan lätt se vem det var som “hjälpte” mig igår. För en sak är säker – hon som tog betalt idag förstod verkligen ingenting. (Jag borde kanske tipsat henne om min blogg!)

2 Responses to “Så vad hände sen?”

  1. …och, ja, jag har beställt linser från webbshop i stället. En trygg, lugn, webbshop, helt utan mänsklig interaktion, några vänliga ord, inget small-talk om vädret och ingen egentligen kundkontakt alls. På gott och ont, liksom…

  2. Fast om du vill betala för small talk söker du i fel bransch.

Leave a comment