Tyskland dag 2 – på Landet och till färjan

Dagen började med att föräldrarna och tvistar vaknade i attefallshuset, medan K sovit i farmor och farfars hus. Vi gick upp, och mötte då K som redan hunnit äta en överraskande stor frukost, hunnit mata farfars semitama fiskmås Hubbe flera gånger, lekt i sandlådan, busat på gräsmattan med kusin E som också är på besök just nu, ritat med kritor och gjort mycket annat. Då var klockan halv nio.

Vi åt frukost, och sedan åkte vi till Sundhammars badplats för att bada. Tvillingarna blev hemma med farmor. Väl påklädd sin UV-dräkt, vågade K doppa ena stortån i vattnet. Inte mycket mer än så. Han var ganska grinig när vi åkte därifrån, kanske för att hans föräldrar missat klockslaget då han vanligtvis har en fruktstund och klockan hade dessutom hunnit passera hans vanliga lunchtid. I bilen påväg tillbaks somnade han. Skräck! Han fick sova ungefär 20 minuter (vilket fördelade sig som så att det var 2 minuter under bilfärden, och 18 minuter efter att vi kommit fram).

Sedan åt vi lunch, packade ihop oss och åkte vid tre-bläcket mot Stena-terminalen för vidare färd emot Kiel.

Vi kom ombord båten runt klockan 17, och tog då tvillingvagnen upp till hytten. David har ryggskott och därför försöker vi undvika att han ska bära alltför tunga saker. Vi lastade ur alla barn och sedan gick David ner med vagnen till bilen igen och hämtade i stället bärstolen, eftersom vi insåg att det skulle bli oerhört osmidigt att rulla omkring vagnen ombord. När man möter folk i korridorerna får de trycka sig platt mot väggen för att vi ska komma förbi.

Vi åt en ganska liten middag på restaurangen med fantastisk utsikten över fören på båten, och vi hann dra ut på middagen så att vi fick se avfärden. Spektakulärt när kaptenen först skjuter hela båten rakt i sidled och sedan vänder den om ett halvt varv runt sin egen mittpunkt.

Därefter shoppade vi i taxfree (?) shopen ombord, och styrde mitt minidiscot. K var blyg och ville bara stå och titta på, fram tills dess att det blev ett långt barntåg lett av en av ledarna, så David och K anslöt. Därefter ville han inte riktigt lämna scenen, utan stod i ett hörn och tittade storögt på tills dess att alla barn fick ballonger. Då ville han också fram och han fick en mellanstor mörkblå ballong som var kul att leka med till musiken.

Under allt larm och musik och barnskrik somnade både J och L i Emmas famn. Vi gick tillbaks till hytten nattade även K, och Emma gick ut och tittade på båten själv, shoppade lite mer och beundrade solnedgången uppifrån soldäck. Sedan byttes vi av och David gjorde samma tur.

Hytten, familjehytt 9810 utan fönster, är mycket liten. Det är fem kojer, men väldigt lite golvutrymme. Familjedelen av det är att den, och ena underslafen, är 30 cm bredare än en vanlig hytt. Och då ska vi få plats med en liten spjälsäng åt bebisarna också! Kilian tycker att badrummet är roligast, men det finns inte jättemycket i hytten som är så roligt så det kanske inte är konstigt.