Cykling Bohusspåret 5: Hamburgsund – Fjällbacka – Grebbestad

Innan avfärd dag 5 fick vi en guidad bi-safari hos gårdens bisamhällen där hundratusentals små krabater odlar honung i ett genialt system och sedan var det upp på sadeln igen. Första sträckan för dagen blev till Fjällbacka, en sträcka som trevligt nog till stor del gick över småvägar där man kan cykla i bredd och prata med varandra. Väl framme åt vi en trevlig lunch i ett fantastiskt hus hos andra bekanta till D och fick en guidad tur som började över Vetteberget och ned genom Kungsklyftan med gigantiska klippblock hängandes över huvudena, och sedan genom den fina lilla staden som klättrar uppåt från bryggorna. Även här var det utförsäljning av säsongen som gällde, medan kanske de bofasta laddade inför nästföljande helgs tävling – det årliga VM:et i makrillmete.

Lite gråare skyar hängde över oss när vi gav oss iväg mot Grebbestad och vår sista natt på västkusten. Här går cykelspåret längs väg 163 och det är mest att trampa på för att komma fram. Ungefär vid Långesjö ligger det en stor outlet för tränings- och friluftskläder för den som inte har shoppat klart på bryggreorna. Som i de flesta outlet:ar var mycket något billigare än i en vanlig affär men en hel del höll nog samma pris som vilken Intersport som helst i Stockholm.

I Grebbestad tog vi in på Grebbestads camping vid södra infarten, en gigantisk campingplats med hundratals vad vi förstod fast uppställda husvagnar. Minigolfbanan såg trevlig ut, men priset var ganska hutlöst eftersom de tvingade oss att lösa medlemskap i SCR, Svenska Camping- och Stugföretagares Riksorganisation, för att få slå upp vårt tält och priset för en natts tältande blev därmed trehundratjugo kronor – knappt tre gånger så mycket som på de andra campingplatserna. Nu när jag kontrollerar priset på deras hemsida ser jag att cykelcampare enligt prislistan har ett billigare pris än bil- och husvagnscampare, men att vi fick betala som för en husvagn. Värt att hålla ögonen på, eller helt enkelt att hitta en camping som inte kräver medlemskap i SCR som ändå skulle ha fördubblat vårt normala nattpris.

Grebbestad verkade redan ha stängt för säsongen när vi vandrade in till stan för att äta middag och vi vek av en gata för tidigt för att hitta till restaurang Telegrafen som vi fått tips om tidigare. Istället hamnade vi på Hertigen, som serverade oss en hamburgertallrik bestående av just bara en stekt hamburgare och pommes frites. Men de hade förvisso öl också och vi hade ändå drabbats av Grebbestads nedslagna och övergivna stämning så vi åt upp och promenerade tillbaks till campingen för att sova.

Bra att veta Kolla lite på campingplatsernas webbsidor innan ifall du inte är eller vill bli medlem i SCR så att du vet vilka alternativ du har och vad en tältplats verkligen kostar.