Cykling Bohusspåret 1: Stenungsund – Malö

Dag 1: Göteborg – Stenungsund – Malö
Vi hyrde cyklar på Cykelkungen i Göteborg. Treväxlade stadsdamcyklar var det, kanske inte de allra lämpligaste för cykelsemester med sina tre lätta växlar men med bekväma sadlar och vi hade inga större problem med att cykla på dem under våra fem inte alltför långa cykeldagar.

Efter att ha lastat på alla packväskor cyklade vi försiktigt genom stan ned till stationen, en inte alltför lång bit som underlättades av att D känner till stan. På stationen lastade vi ombord oss och cyklarna på Bohuståget, som tar med cyklar efter platstillgång men inga cykelvagnar, och slog oss till ro för resan till Stenungsund. Cykelvägen upp till Stenungsund, till stor del längs motorvägen, slog oss som lite för tråkig för att lägga förmodligen nästan en hel dags cykling på och i Kungälv har vi varit förut.

I Stenungsund blev det en timmas paus på grund av hällregn och ur regnet föddes idén om att köpa regnponchos i någon av affärerna i Stenungsunds köpcentrum. Efter en genomgång av alla butiker som potentiellt kunde föra regnponchosar visade det sig att de enda som fanns var sportaffärens märkesponchos á 500:-. Vi skulle ha köpt åttiokronorsvarianten på Liseberg där vi var i veckan innan. Utan ponchosar gav vi oss av över Tjörnbroarna i blåst men bara ytterst lite regn.

På andra sidan de ganska tuffa broarna stannade vi för lunch vid ICA i Myggenäs och försökte sedan lista ut var cykelspåret fortsatte. Antingen cyklade vi rätt eller så gjorde vi det inte, några skyltar eller andra utmärkningar hittade vi i alla fall inte. Vi valde att cykla genom villaområdet Fregatten och använde sedan vår Bohuslänkarta för att välja en väg som tog oss tillbaks till Bohusspåret.

Cyklingen över Tjörns nordöstra hörn var relativt kort och snart var vi över bron till Orust, cyklandes i vägrenen på den hårt trafikerade väg 160. Vid Varekilsnäs svängde spåret som tur var av och vi var ute på småvägarna igen i det oerhört vackra landskapet som badade i sol. Glatt trampade vi på över ängar och bondgårdar med kalvar, förbi pittoreska kyrkor och somriga kuststräckor. Efter Nösund började vi fundera på lägerplats och middag, men varken campingplatser eller andra lämpliga platser att slå upp sitt tält dök upp längs vägen. En pizza senare i Ellös, ett vad vi kunde se ganska charmlöst men lite större samhälle, rullade vi ned till färjeläget för färjan över till Malö. Klockan var nu strax före nio på kvällen men färjan är en vägfärja och går dygnet om, dock med föranmälning under de senare nattimmarna. Bara någon kilometer från färjeläget på Malö ligger Malö camping, där vi valde en tältplats och slog upp vårt lilla hem. Lite trötta och frusna drack vi varmt vatten och åt Mimmis medskickade bullar runt ’lägerelden’ (gasköket) innan vi kröp ned i sovsäckarna.

Den natten sov vi inte mycket, strax efter att vi gått och lagt oss blåste det upp så till den milda grad att tältet höll på att vända ut och in på sig i byarna och vi blev tvungna att gå upp och kontrollera träden utanför tältet som lät som att de skulle blåsa omkull.


Bra att veta om sträckan

Längs den här sträckan är det ont om samhällen och därmed affärer och matställen – mellan Myggenäs och Ellös såg vi en bensinmack i Varekil, men det var allt. Mat och fika får man ta med sig, alltså.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *